Själevads Idrottsklubb logo
SJÄLEVADS IK
FOTBOLL - ÖRNSKÖLDSVIK - ÅNGERMANLAND
P05

Inför MidNordic!
2018-07-30 21:51
Det närmar sig cup - roligt! Hoppas att killarna är taggade:-)
Här kommer lite allmän information.

Samling, middag och incheckning
Vi samlas på fredag vid Älvvallen vid Timrå IP kl 14.30 ombytta och klara. Därefter blir det middag direkt i samma område. 
Efter middagen blir det gemensam incheckning på hotellet. Egen transport till hotellet gäller.

Ansvar
Nytt i år att bo på hotell. Viktigt att alla föräldrar pratar med era barn om att sköta sig och hålla sig till de regler vi kommer att dra på plats; sängdags, samlingstider, hålla ihop som ett lag och inte leva rövare på hotellet...

Då killarna är utspridda på hotellet så vill vi även understryka att varje spelare måste ha en vuxen i närheten ifall något händer som vi ledare inte kan ta fullt ansvar för. Det ligger alltså i år mycket eget ansvar på killarna utifrån varje förälders tillåtelse.

Transport
Vi behöver få bekräftat att vi har 4-5 bilar som kan skjutsa enligt nedan:
Fredag; 
• Timrå IP till Scandic Norra, ca kl 17.15
Lördag;
• Scandic Norra till Fagervik, ca 07.30 samt under dagen beroende på aktivitet efter väder (bad, till hotell osv)
• Scandic Norra till Fagervik, ca 16.15 samt därefter till middag och hotell
Söndag;
Tider etc kommer under helgen

Vi enas via sms "SIK ALLA" vilka som skjutsar var och när. Utgår från att alla spelare har en förälder på plats och att vi alla hjälps åt.

Mellis, kvällsfika etc
Kommer att finnas. Ulrica köper in en första sväng men behöver ev support kring inköp. Återkommer isf via sms. 
INGET godis, energidrycker typ Nocco under cupen! 
Intill hotellet finns en mack för ev extra inköp, men se till att killarna respekterar ovan. Det har hänt att de dragit i sig socker precis innan sängdags exempelvis...

Rumsindelning

3-bäddsrum
Melvin Ekman
Anton Skogetun
Rasmus Nordin


3-bäddsrum
Elias Gardfors
Christoffer Berggren

Rasmus Olsson


4-bäddsrum

Ville Öberg
Adam Svensson
Olle Byström

Hugo Käck

 

4-bäddsrum

Linus Sjöqvist

Ragi Barakat

Mattias Torres

Emmanuel Lindmark


Frågor kring ovan?
SMS:a oss på "SIK Ledare"

Mer om cupen kan ni läsa på
midnordic.se
Packningslista etc hittar ni i tidigare nyhet, se här.

Ev ändringar i ovan kan ske.
Vi håller kontakten på SMS "SIK ALLA".

Heja Själevad!!!
Att vara matchvärd
2018-06-24 10:21


FÖLJANDE UPPGIFTER GÄLLER FÖR MATCHVÄRD

 

• Bära matchvärdsväst (finns i domarrummet på IP).

• Finnas på plats senast 45 minuter innan match och ta emot motståndarlaget.

• Informera motståndarlaget om omklädningsrum, matchplan, cafeteria mm.

• Säkerställa att linjedomarna för matchen är på plats

• Flaggor finns i domarrummet på IP.

• Vistas runt planen under match och se till så allt ‘flyter på’

• Säkerställa att mål, kritning etc är i ordning för matchen


-------------------------------------------------------------------------------

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) uppmanar till ”Nolltolerans” mot våld/hot och ordningsstörningar på och kring fotbollsplaner i Sverige. Majoriteten av fotbollsmatcherna i Ångermanland spelas efter fotbollens grundläggande värderingar dvs. glädje, gemenskap och en härlig atmosfär på idrottsplatsen. Däremot händer det ibland saker i samband med våra fotbollsmatcher som vi i fotbollsfamiljen tycker är fullständigt oacceptabla. Ångermanland Fotbollförbund (ÅFF) vill därför jobba för att stävja trakasserier mot domare och påverkan från föräldrar och åskådare på hur lagen matchas av sina ledare. Vid 2013 års ungdomsting diskuterades ämnet och det föreslogs att varje förening och lag skulle förbättra miljön kring våra barn- och ungdomsmatcher och för att stötta våra ungdomsdomare med en/två matchvärdar. Tävlingskommitten har därför beslutat att varje klubb/lag skall ha utsedda matchvärdar, vars uppgift är att verka för ett gott klimat för alla på och omkring fotbollsplanen. På arenor där flera matcher spelas samtidigt är det lämpligt att varje lag utser erforderligt antal matchvärdar som tar hand om arrangemanget för det egna laget. Se till att det finns tillräckligt antal matchvärdar i laget/klubben för att täcka upp sjukdomar och annan frånvaro.

 

Matchvärdens uppgifter: Lagets/klubbens matchvärd ska:

• vara väl förtrogen med klubbens/lagets policy rutiner och utrymmen

• hälsa domaren välkommen och se till att allt material finns för domaruppgiften

• finnas tillgänglig för motståndarlagen och domaren för att svara på frågor

• hänvisa publiken till annan del av planen än där lagens avbytarbänk är belägen. Åskådare skall stå minst 2-3 meter från linjen. Ingen bakom målen.

• vara ett domarstöd i halvlek och efter match genom att ge domaren uppmärksamhet och vara samtalspartner

• under match bevaka att ingen i publiken uppträder störande för ledare, spelare och domare.

• uppstår problem som inte matchvärden kan lösa, kontaktas ansvarig ledare i egna laget. Ansvaret att lösa problem delas lika mellan lagens ledare.

• Matchvärden/matchvärdarna bör också presenteras i högtalarna före matchen

 

Matchvärden är en av klubbens/lagets representanter för matchen. Det är därför viktigt att matchvärden uppträder korrekt och värdigt. Vi strävar efter att uppnå ett vårdat språk på planen och att inga hot eller förolämpningar förekommer mellan aktörerna på planen. Detta gäller givetvis även för matchvärden. När det gäller relationen till unga människor, tänk på det gamla ordstävet: ”Barn gör inte som vuxna säger, utan som vuxna gör”. Självklart ska inte matchvärden använda tobak eller alkohol eller andra berusningsmedel i roll som matchvärd. Matchvärden skall bära ”matchvärdsväst” för att synas och lätt kunna bli igenkänd. ”Fotboll för alla i en trygg och utvecklande miljö”

 

 

 

/Ångermanlands Fotbollsförbund

 

 

Kiosk och städschema för P05
2018-06-08 13:18

Hej laget!

 

Nu är det snart dags för oss att ha vår första kiosk/städ vecka, v25 (nästa är v39). Läs under dokument/2018/kiosk vad alla arbetsuppgifter består av.

/ Hälsningar Lotta

Info kring domarutbildning
2018-03-22 20:58
Vi hoppas att så många som möjligt anmäler sig till domarutbildning.
Mer om utbildning, alternativa dagar finner ni här.

När killarna har gått sina utbildningar skapar kansliet inloggningar i CleverService (adminsystem för att boka domare och betala domarna samt anmäla sig som tillgänglig domare till diverse matcher) till de som inte har inloggning redan. 

Detta sker när alla gått utbildningarna klart, beräknat under under i april varvid återkoppling sker till dem/vårdnadshavarna.
Föräldramöte 22/3
2018-03-22 20:21
Tack för deltagandet på kvällens föräldramöte. I korta drag var det följande punkter som vi behöver finna lösningar på:

1. Uppdatering av Roll- och ansvarsfördelning.
Kan alla ha samma roller 2018 eller önskar någon byta? Några platser behöver fyllas ut. Alla ska ha ett åtagande.

Dokument Roll- och ansvarsfördelning.
 
2. Extra resurser i form av assisterande tränare/ledare. 
För att få bra kvalitet på hela säsongen och alla träningar behöver vi fler resurser. Annelie har inte möjlighet att delta i den omfattning som krävs under säsongen och Krille kan ej vara ensam samtidigt som han ser att denna säsong ev även kan vara den sista han bedriver som huvudtränare. Utifrån ett långsiktigt perspektiv behöver fler ledare in i laget och lära känna killarna redan i år.

3. Disciplin och attityder. Hur kan vi tillsammans verka för ett bra klimat i laget där alla är lika viktiga för varandra och en bra kompis i med- och motgång?
Förslaget är bland annat att låta killarna själva prata kring detta innan säsongsstart och enas om ett gemensamt förhållningssätt och diverse konsekvenser om dessa inte hålls. I grund och botten ligger dock största ansvaret på oss föräldrar.
Det ska vara roligt att spela fotboll och alla är en viktig kugge i hjulet på var sina sätt!

4. Övrigt.
- Beslut om att delta i MidNordic Cup 2-5/8. Observera att här kommer vi troligtvis behöva turas om att sova med laget. 
- Vi siktar på att delta i utomhus-DM.
- Alla måste ta sitt ansvar att betala in det som krävs i rätt tid! Vi ska inte behöva tjata på i denna frågan. 
- Tyvärr slutar både Edwin och Gustaf i år. Vi hoppas dock att killarna i första hand kan locka dem tillbaka till fotbollen - prata gärna med era barn om det.
- Två killar tillkommer, dock ej 100% klart i nuläget.

Punkt 1 och 2 skall lösas i föräldragruppen. Förslag, tankar och idéer dryftas i samband med lagets första träning den 21 april, Bosch Rexroth. Preliminär tid 16.00, innan träningsstart.

Övrigt
Vi hoppas att så många killar som möjligt anmäler sig till domarutbildning för att skapa mer förståelse kring domarens roll. Observera att de kan gå utbildningen men för den skull behöver de inte ta beslut att döma matcher. Läs mer och anmälan: klicka här.

Utkast kring preliminär aktivitetskalender hittar ni här.

Hoppas att vi kan lösa säsongen med fler ideella krafter på ett bra sätt.
Vi har alla ett behov av fritid och ju fler som hjälps åt, desto lättare för alla!
Blir roligare, samtidigt som vi tillsammans orkar hänga med längre över åren:-)

/Annelie & Krille



Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Själevads Idrottsklubb, 04/12 12:51 
Själevads Idrottsklubb, 24/11 12:12 
Själevads Idrottsklubb, 09/11 16:34 
Själevads Idrottsklubb, 30/10 14:40 
 
SPONSORER