Föreningsavgifter och beting 2024
OBS!
FÖRENINGEN FAKTURERAR FÖRENINGSAVGIFTERNA TILL VÅRA MEDLEMMAR SÅ BETALA INTE IN NÅGOT INNAN FAKTURA KOMMER!

Medlemsavgifter

250 kr för enskild medlem

400 kr familjemedlemsskap

(då omfattas hela familjen av ett enda medlemsskap men samtliga ska vara folkbokförda på samma

adress och registrerade medlemmar i Sportadmin)

Deltagaravgifter spelare enligt spelform SvFF

Seniorspelare dam 1 400 kr, tillkommer personlig sponsor med 5 000 kr

Ungdomsspelare

F17                                   1 200 kr, tillkommer personlig sponsor med 4000 kr

11-manna rek ålder 15 år-   1 000 kr

9-manna rek ålder 13-14 år    800 kr

7-manna rek ålder 10-12 år    600 kr

5-manna rek ålder 8-9 år       400 kr

3-manna rek ålder 0-7 år       200 kr

Bollkulsgruppen spelare födda 2018/2019 betalar endast medlemsavgift.

Alla ledare ska givetvis också vara medlemmar i föreningen.

Föreningen fakturerar spelarna vad gäller medlems- och deltagaravgift!

Fakturan kommer via e-post.

______________________________________________________________________________________________

Beting

Beting betalas in till respektive lags betingsansvarige som i sin tur gör insättning till föreningen.

Detta sker två gånger per säsong. Slutet av juni och slutet av september.

Barn födda 2016 eller senare är befriade från beting detta år.

11-mannaspelare senior dam  3 000 kr/spelare

11-mannaspelare senior herr  2 300 kr/spelare

11-mannaspelare F17            2 500 kr/spelare

11-mannaspelare                  1 900 kr/spelare

9-mannaspelare                    1 200 kr/spelare

7-mannaspelare                    1 200 kr/spelare

5-mannaspelare                       600 kr/spelare

3-mannaspelare                         0 kr/spelare

För familjer som har tre barn i verksamhet befrias det tredje  (yngsta) barnet från betinget.

Bakgrund:

Föreningen började nyttja Beting som en ekonomiform säsongen 2012. I praktiken ersätter den tidigare "påtvingade" försäljningsaktiviteter för att dra in erforderliga pengar till föreningen.

Som enskild spelare väljer man mellan att

a) sälja saker föreningen erbjuder som genererar en viss förtjänst = förtjänsten utgör betingssumman eller del av betingssumman.

b) sälja saker eller på annat sätt jobba in pengar som laget själva erbjuder/beslutar om som genererar en viss förtjänst = förtjänsten utgör betingssumman eller del av betingssumman.

c) köpa sig fri genom att betala in erforderlig betingssumma till lagets betingsansvarig.

Varför tar föreningen betalt av sina medlemmar?

När man är med i en förening är man också en del av en "stor kaka" där varje medlem bidrar på olika sätt beroende av vilken åldersgrupp i föreningen som man tillhör. Rent sportsligt förväntas man träna, spela, närvara och bidra till sin grupps välmående och sportsliga utveckling.

För en förälder som väljer att ha sitt barn i vår förening (i likhet med de allra flesta övriga) blir det per automatik "krav" på delaktighet i form av att man betalar vissa avgifter samt gärna har ett positivt engagemang runt barnets idrottande. En del föreningsjobb kommer att ingå såsom gemensam städdag och lite andra utspridda saker där föreningen behöver de anhörigas hjälp. Vi är ju liksom föreningen tillsammans. Föreningen blir vad "vi gör den till".

Rent ekonomiskt är våra avgifter helt baserade på vilka kostnader som faktiskt finns för idrottsföreningen Själevads IK. Vi har valt att ligga så lågt som möjligt och har ingen vinstdrivande verksamhet så att säga. Om vi går plus så går pengarna såklart till att förbättra olika saker för allas bästa.

För våra spelare är avgiften till föreningen bestående av tre delar: Medlemsavgift, Deltagaravgift och Betingssumma. Denna totala summa ska t ex bidra till

- Lokalhyror för träning vinter/vår för berörd grupp

- Underhållskostnader för träningsytor vår/sommar/höst för berörd grupp

- Gemensam föreningsutrustning för berörd grupp

- Serieavgift för berörd grupp

- Domarkostnader för berörd grupp

- Fasta anläggningskostnader och personalkostnader för föreningen som helhet

Föreningen bär 2015 drygt 1,5 miljon kr i kostnader på ett år. Våra intäkter från medlemmar, sponsorer och försäljning uppgår till 1,2 miljoner kr och sedan räknar vi med bidrag såsom LOK-stöd och anläggningsbidrag på ca 340 000 kr = nästintill plus-minus-noll.

Vi brukar be frågande föräldrar att väga den totala avgiften för sitt barn mot det totala antalet timmar som barnet finns i fotbollsverksamhet under ett år vilket ju brukar bli bra många timmar och då kanske summan inte kan sägas vara så hög egentligen men alla är ju fria att göra sin bedömning såklart.